2/6 2013 Tunnbrödsbakande - recept...

I morse gick jag upp tidigt för att ta en morgonpromenad innan frukost - bättre för fettförbränningen eftersom kroppen är i fastande tillstånd. Jag går bara 4km så det är ingen superlång runda men det är en god start på dagen.
 
När jag kom hem var det dags för tunnbrödsbak - också en otroligt skön start på dagen, att få kleta och massera en deg. Jag har bakat efter olika recept, både mina egna påhittade, mammas och kokböckers men igår (ja, jag bakade även igår morse) så hittade jag på ett nytt recept.
Jag använde:
 
Verum hälsoyoghurt
Salt
Bakpulver
Bjäst
Mörk sirap
Krossade linfrön
Rågsikt
 
 
Jag bakar nästan alltid i en stor vit degskål, en Margereteskål - jag bara älskar den då den är stor och står stilla när man knådar.
 
 
Nu är det så att jag inte har ett exakt recept eftersom jag höftar ingredienserna men jag gör ungefär såhär:
 
1. Häll i ca: 3-4dl verum hälsoyoghurt.
2. Häll i ca: 1,5 tsk bakpulver, 1tsk salt, 2 msk krossade linfrön, 1,5msk bjäst och 1msk mörk sirap.
3. Rör samman ingredienserna så att de blir jämnt fördelade i yoghurten.
4. Häll i ca: 3dl rågsik, 1dl i taget och rör mellan var dl som du häller i. När du hällt i den tredje deciliterna är det dags att börja knåda med händerna - degen skall vara rätt så slät med lite mjöl utanpå.
5. Häll 1 dl rågsikt på ett bakbord och ta fram en kavel.
6. Dela in degen i 10 små klumpar.
7. Sprid ut lite rågsikt över bakbordet och kavla en av klumparna tunt. Det gör inget om det kommer mycket rågsikt på det utkavlade tunnbrödet då det mesta kommer att hamna i stekpannan i alla fall. Ta nu fram en tallrik och lägg en bakhandduk ovanpå tallriken.
 
 
8. Ta fram en stekpanna (det skall helst vara en gjutjärnspanna men jag hade en vanlig idag) och sätt på den största plattan på högsta värmen. Jag sätter vår induktionsspis på 9. Du skall inte ha något i pannan så var vaksam. När pannan blivit varm så lägger du i det första utkavlade tunnbrödet och sänker spisen till ungefär 6 eller 7. Jag sänkte till sju först och sedan ner till 6.
9. Picka brödet med en gaffel.
10. Medan brödet ligger i pannan ca: 30 sek - 1 min på var sida så kavlar du ut nästa tunnbröd.
11. Lägg det stekta tunnbrödet på tallriken/handduken och lägg i nästa utkavlade tunnbröd i pannan.
12. Håll på så tills dess att du har 10st fina, tunna och sega tunnbröd.
13. Ät med valfritt pålägg - jag valde smör!
 
 
Så enormt goda tunnbröd - riktigt sega och goda blev dem. Tycker du att det är mycket rågsikt på dem så är det bara att skaka av dem, sikten ligger bara på ytan av brödet. En perfekt start på dagen - nyttigt och rikt på vitamin B1, B2, B6 tack vare Bjästen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0