9/6 2014 Att kombinera ett aktivt liv med stillasittande författande...

Under våren har jag, som jag berättat tidigare, gått en skrivarkurs på distans mot ett av Sveriges högskolor. Det är perfekt att läsa på distans då man kan planera sin tid helt själv och är inte beroende av föreläsningar på plats. Förstå mig rätt nu, föreläsningar på plats har sin charm men jag har gjort det när jag läste till lärare och kom rätt så snabbt fram till att stillasittande föreläsningar på tre timmar inte riktigt var min grej.
 
Kursen har givit mig oerhört mycket - allt ifrån struktur och övningar till saker man inte bör glömma bort när man skriver. I loved it!
 
Hur som helst så är kursen nu slut och det är dags för mig att återuppta mitt eget skrivande. När jag började läsa kursen insåg jag att jag inte kunde läsa den och skriva eget samtidigt. För någon annan hade det säkert funkat galant men jag fick bestämma mig för antingen eller och jag insåg att jag behövde kursen för att få en knuff i rätt riktning. Jag behövde knep att ta till när hjärnan lägger av. Det händer inte ofta men det händer och frustrationen som då uppstår kan förstöra enormt mycket. Nu har jag knep att ta till.
 
Men det jag skulle komma fram till var att jag, som jag skrev ovan, är ingen stillasittande person. Jag får på fullt allvar panik över att sitta stilla vilket på ett sätt är positivt då jag jobbar som en galning när jag väl sitter ner eftersom jag vill kunna vara i rörelse så snabbt som möjligt igen. Jag är sjukt effektiv på det sättet. Men nu har jag försökt att strukturera upp dagarna deluxe-mycket. Jag måste göra det för att må bra. Det gör jag kvällen innan för att det skall bli så bra som möjligt. Såklart kan alltid saker och ting hända som förändrar ens struktur men förhoppningsvis sker det mer sällan än ofta. Idag ser min dag ut såhär:
 
06.10- jag går upp och startar DEL 1 av dagen
Frukost (Då har Lloyd fått mat 04.00 och 05.00)
Morgonrutiner
Vika gårdagens tvätt
Ut på långpromenad med Lloyd
Styrkeövningar, minipass mage
Mellis - melon och vatten
Slänga in tvätt
Skriva/läsa/blogga - allt som har med skrivande och läsande att göra (research etc) MITT STILLASITTANDE
 
DEL 2
Lunch - knäcke med avocado, ägg och grönsaker
Promenad och lydnadsträning med Lloyd
Hänga tvätt
Plocka undan/städa/sortera - aktivt
Promenera med Lloyd
Laga mat
Äta
 
Därefter avslutas min planerade dag och jag gör vad jag känner för då. Tanken är att del 1 skall vara min inkomstbringande del (mitt kortvikariat är slut, skolor stänger för sommaren så det blir efter sommaren) och del 2 delas in i tre delar (Lloyd, träning och skrivande). Del 1 är den period då jag skriver nu då jag ju såklart hoppas på att kunna leva på mitt skrivande i framtiden. Men jag är resonlig och vet att det kan ta tid och för den delen aldrig bli så och därför kommer jag försöka ha ett arbete som ger en fast inkomst. Men jag måste försöka, det bara måste jag. Jag har låtit bli att göra så mycket som jag älskar bara för att jag varit rädd (det är inte inte lönt för det finns inga sådana arbeten har varit min ursäkt) men nu är det slut med det!
 
Planen är alltså att få en halv dag med arbete och en halv dag där jag kan skriva, träna eget och träna med LLoyd. Jag vill ha minst ett par timmars aktivt liv per dag. Jag kan inte sitta stilla mer. Men jag älskar att skriva och därför måste jag planera, för att klara av att sitta stilla.
 
Å den här killen vill man ju skall bli ordentligt uppfostrad och det krävs tid för att det skall bli så. (Valpbild, han är snart 15 månader nu)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0