26/12 2013 when everything falls apart and you learn...

Oj vilket lärorikt år det har varit i år. Jag har lärt mig enormt mycket om mig själv och tänkte lista upp lite inför nästa år så att jag inte glömmer. 

1. Jag har en tendens att sätta upp dröm-mål när det gäller det mesta i livet och sedan blir allt oåtkomligt och jag känner mig misslyckad. Jag är även enormt duktig på att sätta långsiktiga mål när jag egentligen är en person som helst lever för dagen men maximalt kan leva för en vecka. 

Lärdom: Jag tänker fortsätta att drömma men även fokusera på möjligheterna att få drömmarna att bli verklighet. Jag måste lyssna på mitt inre och följa min egen väg. Jag tänker lyssna mer på min egen kropp och fokusera på mina förutsättningar. Jag tänker inte sätta upp fler långsiktiga mål - inte ens tvåveckorsmål - utan maximalt ett mål i taget, alltså en löprunda. Känns kroppen bra efter den löprundan, oavsett längd, så tänker jag köra på. Men får jag träningsvärk som liksom gör så pass ont att musklerna känns slitna så tänker jag vänta ut musklernas återhämtning utifrån MINA förutsättningar. Man är bara så bra som man är! 

2. Jag har under slutet av året försökt att bli bättre på att stretcha och det har givetvis gett resultat. Men eftersom jag märker av resultat blir jag återigen slarvig och tänker att jag inte är i behov av stretch längre. Jag är också enormt slarvig när det kommer till uppvärming och tänker att jag springer i så lungt tempo att jag ej behöver det vilket är helt koko. 

Lärdom: Jag är alltid i behov av stretch och jag mår bra av stretch såväl innan som efter ett träningspass. Jag är även i behov av uppvärmning för att förbereda musklerna på vad som komma skall. Slarva aldrig med stretch och uppvärmning är min note to self! 

3. Styrketräning är en av mina svaga sidor då jag är en periodare när drt kommer till just styrka. Ibland kör jag på flera veckor med regelbunden hemmaträning och så tappar jag fullständigt - både muskelmassa och rutin! 

Lärdom: Jag måste få mer rutin i min styrketräning och fokusera på både mina svaga muskler (hur tråkigt det än är) och underhålla de muskler som redan är starka. 

4. Något jag också funderat på under året är min förmåga att bygga muskler. Jag har lätt för att bygga muskler i rumpan, armarna, ryggen och axlarna men har enormt svårt för att bygga muskler i benen så att jag blir stark på så sätt att musklerna orkar mer. 

Lärdom: Fokusera på att underhålla muskler som är starka och lägg mer tyngd på att stärka svaga muskler så att kroppen hamnar i fas. Sinne och kropp måste samarbeta för att orka och för att jag skall känna mig hel! 

Ja, det var lite av dagens tankar nu när året lider mot sitt slut. Löpningen denna vecka har verkligen inte gått som planerat. Men nu har jag lärt mig att ta en vecka i taget. Förra veckan löptränade jag 28km - om jag därefter är helt slut i musklerna (det är skillnad när man är slut mentalt, då finns det kraft att hämta inifrån med hjälp av fokus) är det resonligt att springa över 50km efterföljande vecka? Svaret är ett stort NEJ för mig. Mina lårmuskler fixar det inte. Här måste jag vara kvick och tänka ut hur jag skall göra för att använda den tiden för bästa återhämtning. Är jag trött i underkroppen eller snarare framsidan av låren är det väl ett ypperligt tillfälle att träna baksidan av låren eller överkroppen. One must stay focused! 

Är jag besviken på att min kropp inte klara det jag vill att den skall klara? Absolut. Men då måste jag ju hjälpa den att få förutsättningar som gör att jag kan klara det - planering är A och O och ingen plats finns över för dumhet! This is me - this is me right now!!! Stay focused! 


Lite yogaövningar från senaste numret av RW - ypperliga övningar att utföra som uppvärmning eller på en vilodag! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0