23/11 2012 Baksidan av gymnastiken!

Jag har sedan jag var typ 8 år gammal älskar gymnastik. Jag tränade själv truppgymnastik under barndomen och tidiga tonåren och ja, det är en underbar sport. Just nu, i min kurs "Kost för träning" har vi diskuterat vad en gymnast som tränar tre timmar per kväll skall äta för att prestera allra bäst. För att stryka under hur viktigt det är för en gymnast att kunna bygga muskler och alltså inte låta bli att äta, tog jag två exempel - Shawn Johnson och Nastia Luikin - båda från USA. Shawn är väldigt kort och har bulliga muskler medan Nastia är betydligt längre och har också längre muskler. En gymnast måste stark för att kunna utföra alla komplicerade konster men de skall såklart också utstråla energi, se nästan kattlika ut då de rör sig och det är inte helt enkelt. Nastias kropp är mer lik en dansares (balett) medan Shawns kropp mer är lik en brottares. Givetvis har muskelbyggandet att göra med gener och likaså förmågan att bli en bra gymnast och det är extremt intressant att läsa om detta.
 
Men så har vi baksidorna av gymnastiken - skadorna. Jag hittade ett videoklipp med skadoscener och jag börjar nästan gråta när jag ser dem. Även om jag aldrig ens i närheten har tränat på den nivån som dessa gymnaster tränar så är det inte svårt att sätta sig in i hur få chanser de har på sig att vinna OS eller världsmästerskap och när de då sedan skadar sig vid en tävling ser man riktigt sorgen i deras ögon över att veta att de inte kan träna gymnastik på ett tag men också att chansen till medalj just försvann. En gymnast pensioneras vid ungefär 20-års ålder - väldigt ungt med andra ord. En dansare kan aktivt dansa tills de troligtvis är närmare 40 i alla fall. Hur länge håller en fotbollsspelare på? Över 40 - närmare 50? Tänk att ha så få år på sig att få chans att vinna medalj och så skadar man sig. Fy för. Vägen tillbaka till gymnastiken är inte heller lätt - föreställ dig att träna barrövningar med en benskena efter att ha smällt ett knä eller bomövningar efter att ha brutit fotleden. Ja, alla sporter har ju såklart sina baksidor och skador men gymnaster har så kort tid på sig att nå så högt som de oftast kan nå. Sorgligt, när man tänker på det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0