6/8 2013 Det där med mättnad och sallad....

Vissa rätter kan jag äta hur mycket som helst av men det gäller inte sallader. Idag tänkte jag slänga ihop en sallad och det gjorde jag. Den bestod av paprika, ruccola, babytomater, tonfisk, kokt ägg, ekologisk olivolja samt lite majonäsdressing. Det går inte att äta upp en sådan sallad. Jag blir mätt efter hälften - då menar jag verkligen proppmätt. Jag vet verkligen inte vad det är med just den salladen. Är det för att tonfisk är så fett? Jag har en halv burk tonfisk i (brukar äta samma måltid två dagar i rad). Är det för att jag häller på olivolja? Är det äggen som är mättande (lade på två ägg i halvor men åt bara upp ett). Ja, jag vet inte vad det är men den som säger att man inte blir mätt på en sallad kan slänga sig i väggen för slänger man ihop rätt typ av sallad så blir man hur mätt som helst.
 
Från en rätt till en annan - den här pizzan blir man också mätt på. Det är en speciell deg som gör att man inte orkar äta mer än någon eller några slices. Det är ju förståeligt enligt mig - fullkornsdeg, ost, banan, tomat, tomat, oliver, ananas - ja, ni förstår - mättande ingredienser. Men salladens förmåga att mätta är för mig ett mysterium!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0