13/1 2013 Mat och tonåringar!

Jag skulle aldrig rekommendera en tonåring eller någon i en ålder där man inte vuxit färdig att tänka på vad denne stoppar i sig - det förväntar jag mig att föräldrar håller koll på. Som förälder har man ett stort ansvar när det kommer till kost, vad man serverar sina barn. Men det är inte allt föräldrar kan kontrollera. Jag tänker på alla snabbmatshak som finns precis överallt. När jag växte upp åt vi i princip aldrig snabbmat, köpte aldrig pizza eller hamburgare och jag kan ärligt talat säga att det inte var något jag saknade fören jag såg kompisar dom åt det. Det var som rn helt ny värld. Men det var nog inte fören på gymnasiet som jag faktiskt började äta på snabbmatshak. Jag har alltid haft bra och god mat hemma och det har alltid funnits nybakt hemma så snsbbmat var liksom inget som kunde tävla mot det. Jag känner likadant idag, hellre hemlagad mat och hembakt bröd än det som man köper i handeln eller som snabbmat. Jag undrar hur ofta, låt säga, 14-20-åringar äter snabbmat idag? Det skulle vara intressant att veta. Nu är ju jag uppvuxen i en by, kanske hade jag ätit mer snabbmat om jag bott i en stad?!

Under mina tonår har jag aldrig tänkt på vad jag stoppat i mig. Jag har alltid tränat så pass mycket (allt möjligt) att jag aldrig någonsin behövt eller har funderat över det där med vikt. Det var efter mina år av ätstörningar (inget jag hymlar med) efter en katastrofal viktnedgång som det här med kost blev knas. Så jag är faktiskt oerhört stolt över mig själv att jag har läst den här kursen i kost för att faktiskt kunna förstå allt som sker i kroppen. Jag hoppas också att jag kan delge, om så bara en person, med lite av det som jag har lärt mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0