4/1 2013 Det där med skönhet....

Eftersom jag, som så många andra såhär efter nyår, försöker utföra en livskvalitéförändring tänker jag väldigt mycket på det här med skönhetsideal. På twitter haglar kommentarer om hur media för fram "Plus Size" tillsammans med en bilder på en kvinnor som enligt många andra kvinnor inte är i närheten av vad som borde få benämnas som "Plus Size". Vem bestämmer? Självklart har media en stor makt eftersom de syns och hörs med deras syn på diverse ideal överallt. Men är det inte i det stora hela en själv som bestämmer vad som är vad och spelar det egentligen någon roll för den enskilda rollen? Vad tycker du?
 
För något år sedan kom idealet "Size Me" och en och annan storbloggare framförde sig som förespråkare av just denna storlek som skulle agera mer personlig - eftersom den skulle representera den personliga storleken. Men jag upplevde kampanjen som något misslyckad eftersom kvinnor med mindre kroppshydda (vikt - inte längd) bannlystes eftersom dessa haft så stor makt när det kommer till kroppsideal. Men vem är det då som ger media sådan makt? Det är ju vi, det är vi som efterföljer vad som är på modet lika mycket som vi efterföljer viktkurvan. Varför inte bara vara sig själv och se ut som man gör? Inte kan man väl vare sig gå upp eller ner i vikt för att media anser att vi skall göra det? Vi lever väl inte som slavar under media, eller gör vi det? Om du har en stor kroppshydda och har problem att knäppa jeansen men trivs med din storlek - ja men köp större jeans. Trivs du inte med kroppshyddan, då är det upp till dig att göra en förändring. Samma gäller de som är smala och inte trivs, ta reda på vad du kan göra för att öka i vikt. Är du en person som blir mätt snabbt och inte får i dig tillräckligt mycket med kalorier för att kunna öka i vikt, försök då att göra en kartläggning över vad du äter. Har man svårt för att äta mycket kan man öka fetthalten i maten eftersom fett innehåller fler kalorier per gram än vad kolhydrater och proteiner gör. Man behöver inte dricka grädde för att gå upp i vikt, det finns nyttigare alternativ såsom vegetabiliska oljor, nötter och dylikt. Tänk på att det farliga kolesterolet som många oroar sig över finns inte i vegetabiliska fettrika livsmedel.
 
Vidare tänkte jag diskutera det här med tillfälliga, eller skall jag kalla dem upprepade, bantningskurer som finns på marknaden (om man nu vill gå ner i vikt) såsom nutrilette, naturdiet, cambridge.....bla bla bla....Är dem hållbara? En viktnedgång och livsstilsförändring handlar väldigt lite om kroppen och magen utan snarare om hjärnan. Måste man svälta sig för att gå ner i vikt, leva på under 1000kcal per dag? Svaret är nej. En livsstilsförändring handlar om just förändring - man går från det som har varit och vidare till något annat. Varför svälta sig några veckor och sedan gå tillbaka till så som man åt tidigare? Tydligen var det tidigare sättet att leva inte hållbart därav bantningen. En förändring är stort och svårt och det är därför som det är viktigt att det går till på rätt sätt. Men man behöver inte svälta sig för att gå ner i vikt - bara hitta ett nytt sätt att leva som gör att man både tappar vikt/håller vikten likväl som att man faktiskt mår bra av det och känner att "shit, såhär kan jag leva resten av livet". Nu säger inte jag att det inte finns de som klarar sig igenom sin bantningkur och börjar äta på ett nytt sätt sedan utifrån dessa tusen kosttips som man matas med, åter igen från media. Men många, utifrån människor jag träffar eller har träffat, trillar tillbaka till det gamla sättet att äta och så ja, är man på ruta ett, eller kanske två eller tre igen. Man måste hitta ett sätt att äta som är hållbart - det är A och O. Det sägs att vårt samhälle kryllar av onyttig och lättillgänglig mat men vårt samhälle kryllar också av lättillgänglig nyttig mat. Det är faktiskt du som väljer vilket du vill äta och hur mycket.
 
Desamma gäller med träning, för de som faktiskt vill eller gillar att träna. Såhär efter nyår kryllar gymmen av gamla och nya medlemmar. Alla vill hålla nyårslöftet att komma i form. "Det här är året då jag skall ge mig fan på att komma i form". Hur vet jag detta? Jag är likadan. Men skillnaden hos mig från tidigare år är att jag har läst "kost för träning". Jag vet nu hur kroppen fungerar och vad kroppen behöver. Jag trodde att jag visste det tidigare, men det jag visste tidigare var det som media har fört fram. Kroppen är en komplex liten sak och jag inser nu att man faktiskt behöver lite kunskap eller ett stort intresse för hur kroppen fungerar och hur träning och kost påverkar kroppen för att lyckas. Något som jag ser som enormt viktigt är att mat faktiskt är bränsle till kroppens alla celler - mat äter vi för att överleva. När maten går över till att ses som en faktor man behöver för kvällsmys eller en belöning för att man mår dåligt - då har det blivit fel. Precis lika lite som man skall svälta kroppen skall man heller inte övergöda kroppen. Lagom är bäst.....och nu tänker ni "ja men då förespråkar hon smala människor". Mitt svar är ja och nej, jag förespråkar hälsosamt - det som gör att kroppen mår bra.
 
Givetvis väljer man själv hur man vill äta och träna  men man bör tänka igenom riktigt noga när man äter och varför eller när man inte äter och varför. Samma sak gäller med träningen. Varför tränar du och när tränar du? Tycker du att det är roligt? Är du en träningsmänniska för huvudtaget. Alla vill inte träna och som jag sa innan, trivs man att ha en större kroppshydda men inte kommer i sina jeans - köp större jeans. Men se i alla fall till att kolla blodvärlden och dylikt så att din kropp faktiskt mår bra. Visst säger läkare att övervikt påverkar hjärta och kärl men undervikt påverkar också hjärta och kärl även om på ett annat sätt. Se till så att du är frisk och se ut som du vill.
 
Men för att återgå till det här med skönhet. Jag väger några kilo för mycket och ja, jag vill tappa i vikt. Men mer än det vill jag få en hälsosammare kropp för jag mår inte bra av att inte kunna böja mig ner för att jeansen är för tajta och jag vill inte köpa större jeans för jag vill inte bli större. Jag fokuserar inte alltför mycket på vikten utan måttbandet - för det är där jag vill göra skillnad. Just nu är det tungt att löpträna och så vill jag inte att det skall vara. Jag lägger lätt på mig vätska och så vill jag inte heller att det skall vara. Dessutom vill inte jag, bara för att jag bär på några extra kilon, vara den som bara förespråkar människor som sitter på några extra kilon. Jag måste väl få kunna tycka att människor smalare än mig själv också är vackra eller människor som är större än mig. Det är nästan så att man känner sig tvungen att förespråka sin egen vikt - och hur sjutton blev det så? Jag måste väl få tycka att smala eller kraftiga eller någonstans där mittemellan är vackra utan att jag är någon slags svikare eller att man får höra gliringar för att man tycker så. Nä, det är dags att föra fram skönhet hellre än vikt och vad är skönhet egentligen? Ja, det gamla talesättet "skönheten ligger i betraktarens ögon" passar väl ganska bra?!
 
Som en sluttamp på detta enormt långa inlägg så är i år, även om jag har sagt det förr, året då jag faktiskt tänker lyckas nå mina mål. Det finns inte längre någon anledning till att misslyckas. Nu har jag kunskapen att nå de mål som jag under så enormt lång tid suktat efter. Jag vill bli mig själv igen för just nu känner jag mig främmande!
 
 
Tio vackra kvinnor. Olika ja, men sjukt vackra.....enligt mig!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0