9/1 2013 Träning och kost!

När man tränar hårt och mycket tycker inte jag att man dkall fundera så fantastiskt mycket över hur många kcal man sätter i sig, speciellt inte unga människor. Däremot kan man tänka på att få i sig rätt livsmedel. Är man en långdistanslöpare krävs såklart mer kolhydrater eftersom man tömmer kroppen när man springer långt. Det krävs även proteiner för att reparera muskler som tagit stryk under träningspasset. De som styrketränar mycket kräver mer protein eftersom de satsar på att bygga muskler. Fett är också något som kroppen behöver men man kan tänka på att välja rätt fett, heller vegetabiliska fetter än animaliska.

Jag räknar inte kcal, visst kan jag se efter vad ett uträknat recept innehåller men det är mer för att ha koll på när det fantiskt är bra att äta respektive måltid. Men nej, generellt sätt räknar jag inte kalorier. Så fixerad är jag faktiskt inte. Jag tror att man låter mer fixerad än vad man är när man skriver om det på en blogg. Jag tänker ju mycket och här skrivs ju tankarna ner, i verkliga livet reflekterar jag ju inte över alla mina tankar utan de flygger bara förbi! Det jag försöker ändra om i min kosthållning är:

-Välja rätt sorts mat att äta vid rätt tillfälle.
-Sluta äta när jag är mätt, alltså undvika att överäta.
-Göra onyttigheter såsom godis, kakor och chips till en ovana istället för en vana.
-Äta regelbundet.
-Få en regelbundenhet i träningen, alltså överträna inte i en period för att sedan skada mig och bli okapabel att träna.
-Träna det jag vill.
-Sätta upp träningsmål var vecka och reflektera över dem tills dess att det har blivit en del av mitt liv.

Ja, det var nog det tror jag. Jag vill egentligen bara få ordning på ovanstående eftersom jag vet stt det fåt mig att må bra.

Dessutom vill jag föra fram det här med vikt för det är så enormt individuellt. Jag har en målvikt, som ligger över en annan persons målvikt även om vi är lika långa - det betyder inte att min eller den andres vikt är "den rätta". Min vikt är min vikt, mina mått är mina mått. Man kan inte jämföra med andra och det gör jag aldrig. Hälsosamt för mig är inte nödvändigtvis hälsosamt för en annan - mina tankar är mina och även om jag kan tycka saker om andra så betyder inte det att det är rätt.

Idag blev det långpromenad till affären och ryggan var riktigt tung på vägen hem, melon, druvor, torsk och massa andra tunga grejor blev ett träningspass för ryggen.

Igår körde jag 15min med Nike-appen och idag kan jag knappt gå!! Så grymt effektiv för MIG. Jag skall köra två till 15min-pass den här veckan med appen, gå en till långpromenad och springa en sexa så är träningsmålen uppfyllda den här veckan. Sjukt sporrande!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0