29/3 2014 Recept på hälsosamma chokladbollar...

Jag kan ibland bli helt sockermanisk på eftermiddagar eller på helger (och ibland alla dagar hela tiden) men nu har jag hittat ett hälsosammare alternativ till chokladbollar genom en kokbok som min mamma fått. Helt underbara recept finns däri och man kan äta utan att blodsockret åker upp och ner som en bergochdalbana.
 
Här kommer receptet:
 
1,5dl cashewnötter
1,5dl sötmandel
1dl torkade aprikoser
1/2dl torkade blåbär
3-4msk kakao
1-2msk kokosfett (finns i hälsokostbutik och ibland i välsorteradematbutiker - glasburk)
1msk psylliumfrön
Kokosflingor att rulla bollarna i
 
1. Hacka nötter, mandlar och aprikoser. (Har du en matberedare så behövs kanske inte detta men jag hade en stavmixer till hands)
 
2. Häll samman alla ingredienser och mixra tills de är finfördelade och som en smet. Blir det för torrt så är det bara att tillsätta lite vatten.
 
3. Rulla till små bollar (jag fick ihop 12st) och rulla dessa i kokosflingor.
 
4. Lägg dem på ett fat och sätt in i kylen.
 
5. Ät och njut!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0